با حضور دکتر محمدرضا مجیدی، نخستین نشست انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد.

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۶:۳۳ کد : ۱۲۷۳۴ اخبار برگزیده معاونت
تعداد بازدید:۱۹۵۲
نخستین نشست انتخابات ۱۴۰۰ شامگاه دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.

با حضور دکتر محمدرضا مجیدی،سفیر و نماینده سابق ایران در یونسکو، نخستین نشست از سلسله نشستهای (( انتخابات 1400)) برگزار شد.

به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی، این نشست به مناسبت 41 مین سالگرد شکست حمله نظامی آمریکا به طبس و با عنوان مذاکره با آمریکا از فرصت تا تهدید برگزار شد.

دکتر مجیدی در ابتدای این جلسه ضمن تحلیل حمله نظامی امریکا به طبس، گفت: این واقعه نیاز به پژوهش و تحقیق گسترده دارد و هنوز بسیار نیازمند مطالعه است. مطالعه این رویداد در تاریخ منطقه و جهان بسیارتاثیرگذار بوده است. وی در ادامه به مقوله منافع ملی در این خصوص  اشاره کرد.

دکتر محمدرضا مجیدی ضمن بیان این مطلب که دوگانه دیپلماسی و میدان هر دو در جهت پیشبرد منافع ملی است، گفت: در این چهار دهه خیلی از سوالات پاسخ داده نشده و دانشجویان و جوانان فعلی درکی از شرایط آن زمان ندارند و عملکرد فعلی مان را می بینند.

نماینده سابق ایران در یونسکو،در خصوص رابطه ایزان و آمریکا گفت : هم فرصت و هم تهدید را در آین رابطه می بینم و اگر در زمان خودش صورت نگیرد بسیار تهدید کننده است. وی در خصوص مذاکرات فعلی ایران و آمریکا گفت: چه دلیلی دارد با این سرعت این مذاکرات صورت گیرد. وی در خصوص این موضوع که مذاکره تابو است یا خیر گفت: این مذاکرات از دولت آقای احمدی نژاد آغاز و در دولت آقای روحانی بصورت جدی تری مطرح شد. دکتر مجیدی در خصوص قطع ارتباط با آمریکا گفت: ما با دو رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی قطع ارتباط کردیم و اتفاقا بر اساس منابع تاریخی ما رابطه را با آمریکا را قطع نکرده ایم و اتفاقا امریکا پس از اینکه در حمله به طبس ناکام ماند و توفیقی نداشت، قطع ارتباط کرد.

دکتر مجیدی ادامه داد: آمریکا بدنبال مذاکره نبود و در حقیقت میز محاکمه ای جهت از بین بردن منافع ملی ما بود. دکتر مجیدی در خصوص فضای انتخابات و شرایط نظام انتخاباتی ایزان گفت: باید نظام انتخاباتی ما باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و چطور ممکن است که در فاصله 8 هفته تا انتخابات هنوز کاندیداها مشخص نیستند و این از مشکلات نظام انتخاباتی ماست و راهی جز گسترش احزاب وجود ندارد.

نجات جان گروگان­‌ها یا احیای هژمونی آمریکا در ایران و جهان، راهبرد آمریکاییان برای رفع معضل گروگانگیری، آینده ایران در سایه روابط خارجی و احتمالی دولت ایران و امریکا، آرایش سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات 1400، برجام و نقش آن در سیاست خارجی دولت آینده، سیاست رئیس جمهور اینده در ارتباط با ارتباط با امریکا از مواردی بود که مورد سوال قرار گرفت و دکتر مجیدی به سوالات مطروحه پاسخ داد.

گفتنی است سلسله نشستهای انتخابات 1400 از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی و با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند، برگزار می شود و علاقمندان جهت شرکت در نشست ها می توانند با مراجعه به وب سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، از برنامه زمانی آن مطلع شوند.

آخرین ویرایش۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰