تولید ژل ضدعفونی دست در دانشگاه بیرجند

۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۸ دستاوردهای دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۸۷۸
با حمایت معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری و به همت شبکه آزمایشگاهی محلول ژل ضدعفونی دست در دانشگاه بیرجند تولید شد.
تولید ژل ضدعفونی دست در  دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر علی زراعتکارمقدم مسئول راه اندازی شبکه آزمایشگاهی و عضو هیأت علمی گروه آموزشی شیمی دانشگاه با اعلام خبر تولید ژل ضدعفونی دست در دانشگاه بیرجند گفت: با حمایت معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند یک تیم پژوهشی از گروه شیمی موفق به تولید ژل ضدعفونی کننده دست شدند.
دکتر زراعتکار گفت: با تأمین مواد اولیه و ایجاد ظرفیت‌های لازم، این گروه آمادگی تولید روزانه تعداد 500 ژل 50 گرمی را دارد.
وی با توضیح روش تولید این ژل ضدعفونی الکلی بیان داشت: در این ژل ضدعفونی کننده از اتانول و ایزوپروپیل الکل برای از بین بردن آلودگی های میکروبی و ویروسی استفاده شده است. براسال آنالیز صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این ژل تولیدی دارای 83 درصد الکل است و با توجه به درصد بالای اتانول خاصیت ضدعفونی فوق العاده‌ای دارد. اساساً تولید ژل ضدعفونی با 80 درصد الکل بسیار سخت است که محققان دانشگاه بیرجند با بهینه سازی شرایط آزمایشگاهی این امکان را فراهم آورده‌اند.
مسئول شبکه آزمایشگاهی دانشگاه جلوگیری از خشکی پوست دست و مدت زمان بیشتر استریلیزه شدن را از نکات حائز اهمیت در این ژل نامید.
وی اعلام کرد: دانشگاه بیرجند پس از موفقیت در تولید این ژل ضدعفونی تصمیم دارد جهت توزیع رایگان در مناطق محروم استان زیرساخت های لازم جهت تولید انبوه این ژل را فراهم کند.
همچنین دکتر علی زراعتکارمقدم و مهندس علیرضا نخعی اعضای این تیم پژوهشی آمادگی خود را برای آموزش دانشجویان علاقه‌مند برای راه اندازی کسب و کارهای مرتبط  با تولید این ژل اعلام نموده اند.
گفتنی است؛ به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه 1398 اعضای این تیم  پژوهشی به همراه دکتر حیدر رئیسی، دکتر محمدعلی ناصری و مهندس احمد حاجی زاده اعضای هیأت علمی دانشگاه ضمن تولید الکل در مقیاس آزمایشگاهی، از کارخانجات شهرک صنعتی بیرجند بازدید نمودند و  در ادامه توصیه‌های لازم در رابطه با چگونگی تولید الکل از ملاس چغندرقند را در کارخانجات عرقیات و راهکارهای تغییر خط تولید این واحدها  ارائه داده اند.