همزمان با برگزاری جلسه بزرگداشت شهید فخری‌زاده در دانشگاه بیرجند؛

فرزند شهید فخری‌زاده؛ قلم تنها اسلحه شهید عرصه علم و اندیشه

۱۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۹ کد : ۱۰۷۶۲ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۷۲۶
جلسه بزرگداشت دانشمند برجسته کشور شهید دکتر محسن فخری‌زاده با حضوردانشگاهیان دانشگاه بیرجند، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد توسط دانشگاه بیرجند برگزار شد.
فرزند شهید فخری‌زاده؛ قلم تنها اسلحه شهید عرصه علم و اندیشه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، جلسه بزرگداشت دانشمند ممتازهسته‌ی و دفاعی کشور شهید محسن فخری‌زاده به میزبانی دانشگاه بیرجند شامگاه دوشنبه 10 آذر 1399 به‌صورت مجازی برگزار شد.
جلسه بزرگداشت شهید فخری‌زاده به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با حضور حامد فخری‌زاده، فرزند شهید محسن فخری‌‍زاده، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر محمدمهدی فیروزآبادی، عضوهیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه بیرجند و دکتر رسول رکنی‌زاده، عضو هیأت علمی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه بیرجند، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد، به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.
دشمن بداند ما برای آبادانی و دفاع از کشور خودمان در عرصه خواهیم بود و خواهیم ماند
دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با تسلیت شهادت شهید بزرگوار و دانشمند برجسته‌ی کشور به جامعه دانشگاهی گفت: در یک‌سال گذشته دو غم بزرگ به ملت ما تحمیل شد، ترور سرداراسلام شهید سلیمانی که توسط دشمن مشخص مردم کشور انجام شد و ترورمظلومانه دانشمند شهید محسن فخری‌زاده که ضایعه اسفباری برای جامعه علمی کشور و خانواده آن شهید به بار آورد که مطمئنم هر پرچمی بر زمین می‌افتد افرادی هستند که آن‌را برداشته و مجدد علم می‌کنند.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به لطف، کمک‌های بی شائبه و بزرگواری شهید فخری‌زاده و گروه ایشان به دانشگاه بیرجند، افزود: دشمن بداند ما برای آبادانی و دفاع از کشور خودمان در عرصه خواهیم بود و خواهیم ماند.
دکتر خامسان با برشمردن تلاش‌های علمی و ماندگار این شهید بزرگوار از خداوند متعال برای آن شهید بزرگوار درخواست علو درجات کرد.
شهید فخری‌زاده، سلیمانی علم و نوآوری و دفاع علمی و نوآوری است
دکتر علی زنگوئی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تسلیت شهادت دانشمند برجسته‌ی کشور از دکتر خامسان رئیس دانشگاه که به همت و با هماهنگی ایشان و دکتر فیروزآبادی این جلسه  بزرگداشت برگزار شد تشکر کرد و ادامه داد؛ به‌خاطر از دست دادن یکی از بهترین فرزندان علم، تقوا و فضلیت، قلبمان مجروح است. می‌توان گفت ایشان سلیمانی علم و نوآوری و دفاع علمی و نوآوری است قلب همه مردم ایران و دانشگاهیان از این ضایعه بسیار جریحه‌داراست.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: برخود می‌بالیم که دارای فرهنگ غنی شهادت هستیم و در جامعه اسلامی ما این‌چنین شهیدانی تربیت می‌شوند که در نهایت تقوا و پرهیزکاری ایران اسلامی را به جایی برسانند که رئیس جمهور آمریکا کاری که داعش به‌صورت تروریستی انجام می دهد را برای شهید سردار سلیمانی انجام داد و پس از آن تمام سرویس‌های جاسوسی موساد و سیا یک ترور بر علیه حقوق بشر به صورت مفتضحانه در ایران انجام دادند. ما مطمئنیم که هر قطره خون این شهید تبدیل به دریایی خواهد شد و این دریا آنها را در خود خواهد بلعید و نابود خواهد کرد.
بزرگترین خدمت او به ایران و بشریت تولید او در علوم و تولید در اندیشه بود
پس از سخنان دکتر زنگوئی، میهمان ویژه این مراسم فرزند این شهید ممتاز، حامد فخری‌زاده با اشاره به ویژگی‌های علمی این شهید بزرگوار گفت: بزرگترین خدمت او به ایران و بشریت تولید او در علوم و تولید در اندیشه بود و اگر جوانان ما به تولید علم و اندیشه کمک کنند ما مصرف کننده نخواهیم بود.
این شهید یک سلاح بیشتر نداشت و تنها اسلحه این شهید بزرگوار قلم ایشان بود
حامد فخری‌زاده با اعلام اینکه این شهید یک سلاح بیشتر نداشت و تنها اسلحه این شهید قلم ایشان بود، گفت: از تمامی همکاران ایشان درخواست دارم ادامه دهنده راه این شهید باشند .
 وی به نوع نگاه خاص به ابتکار و خلاقیت و بلندنظری و آینده‌نگری ایشان اشاره کرد و افزود: فلسفه عرفانی و عمیق و آمیختگی علم، فلسفه و عرفان به ایشان کمک می‌کرد که به‌عنوان یک مدیر مدبر با ابتکار و خلاقیت مثال زدنی خود موضوعاتی را مطرح کنند که سالیان سال حل نشده بود.
فرزند این شهید عالی مقام خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم استکبار جهانی و صهیونیسم هدفش این است که با شهادت شهریاری‌ها و فخری‌زاده‌ها جریان تولید علم و اندیشه را در کشور خاموش نمایند فارغ از اینکه از خاک این بزرگواران خوشه خوشه خواهید روید و این جریان خاموش نخواهد شد.
راه شهید را با جدیت و تلاش بیشتر ادامه می‌دهیم تا خاری باشد بر چشم دشمنان دکتر محمدمهدی فیروزآبادی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و از همکاران آن شهید بلندمرتبه با تشکر از مسئولان دانشگاه که برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید عزیز این مراسم را ترتیب داده‌اند، گفت: آشنایی من با این شهید بزرگوار به سال‌های گذشته از سال 1364 و در دوران وزارت دفاع برمی‌گردد.
دکتر فیروزآبادی به صحبت پایانی فرزند عزیز این شهید عالی‌مقام اشاره کرد و بیان داشت: توجه شما همکاران و دانشجویان عزیزرا به این نکته جلب می‌نمایم که ما راه شهید را با جدیت و تلاش بیشتر ادامه می‌دهیم تا خاری باشد بر چشم دشمنان ما که اگر یک‌نفر را از میان بردارند بدانید تعداد بیشتری بلند خواهند شد و راهش را ادامه خواهند داد.
وی با یادآوری سال‌های متمادی همکاری و فعالیت‌های مشترک گروه فیزیک دانشگاه بیرجند با مجموعه سپند وزارت دفاع، گفت: آن مجموعه در طول سالیان متمادی با رهبری دکتر فخری‌زاده ضمن همکاری و دراختیار گذاشتن تجهیزات پیشرفته برای آزمایشگاه هسته‌ای و ارائه امکانات مورد نیاز و تجهیزات، حمایت بدون چشم‌داشت و بزرگی از جریان علمی دانشگاه بیرجند  داشته است که لازم است یاد و خاطره این شهید عزیز را گرامی داریم.
دکتر فخری‌زاده یکی از ستونها و استوانه‌های علمی کشور بود
دکتر رسول رکنی‌زاده عضو هیأت علمی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان و سخنران اصلی این جلسه ضمن تسلیت به مناسبت از دست دادن یکی از ستونها و استوانه‌های علمی کشور، گفت: سخن گفتن در مورد این شهید بزرگوار آسان نیست.
دکتر رکنی‌زاده افزود: وضعیت ژئوپولتیکی ویژه و امکانات بی‌نظیر و منابع ارزشمند کشورمان باعث شده است که در طول تاریخ یک مبارزه دائمی داشته باشیم. پس از انقلاب اسلامی و با بیدار شدن این شیر خفته و آزاد شدن پتانسیل مبارزه‌ای بعد از دفاع مقدس در تمامی عرضه‌ها از علم پزشکی تا نانو و ... این مرزها گسترش یافت.
دکتر رکنی‌زاده ادامه داد: در دوره استعمار جدید نمی‌گذارند شما خیلی جلو بروید و یا خیلی پس بروید جایی نگاه می دارند که وابسته باشید و به کشور ما اینگونه نگاهی دارند ولی این سرزمین توانسته افرادی را رشد دهد که در مقابل این تفکر ایستاده‌اند و دشمنان  توان مقابله با این تفکر در آنها نیست به حذف فیزیکی هرانسان مؤثر از دو راه ترور شخصیتی و حذف فیزیکی رسیده‌اند. آنها حذف فیزیک را تنها راه می‌دانند  و وقتی نمی‌توانند جریان‌های تازه را به‌دست بگیرند به حذف دست می زنند که خوب می دانند پس از حذف این افراد تعداد بیشتری از دانشمندان این جریان را به‌دست خواهند گرفت.
وی اظهار کرد: عملیات نظامی در خاورمیانه و کشور ما توسط ایادی آنها که در رژیم صهیونیستی ایجاد شده‌اند انجام می‌شود و نسل جوان باید بداند کجا ایستاده است و مسیر جامعه ما می‌تواند فرهنگ‌ساز و تمدن ساز شود. و برای حفظ جریان تعالی ایران نیاز بسیار شدید به امید داریم و امید به معنای آن است که من به فعلی که امروز انجام می دهم مطمئن باشیم. لذا  مهم ترین پروژه‌ای که ایادی آنها در حال اجرا دارند پروژه مأیوس کردن مردم است. 
وی خاطر نسان کرد: فخری زاده فردی شگفت‌آور است که از سال 1365 تا 1399 یک جریان را به جلو می‌برد که امروز کشور به آن افتخار می‌کند، او ما می‌توانیم را اثبات کرد و پایداری ایشان ما را به ابعاد و افتخارات علمی زیادی رساند.
قدرت علمی مستقل کشور
وی به  قدرت علمی مستقل کشور اشاره نمود و بیان کرد: اگر این قدرت علمی مستقل وجود نداشت آیا می شد با 6 قدرت جهانی سر یک میز نشست. عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با ذکر خاطره‌ای از دکتر کوهی که استاد بسیاری از فیزیکدانان کشور بودند گفت:  دکتر کوهی همیشه اعلام می‌کرد که علم دکتر فخری زاده نظیر ندارد. و به همین دلیل بود که شهید دکتر علیمحمدی استاد فیزیک بی‌رقیب کشور معاونت شهید دکتر فخری‌زاده را با افتخار بر عهده داشت.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: قدرت تفکر اصیل ایشان و اینکه امر اصیل منفعت طلبانه نیست و آنجا که بدون منفعت وارد علم می‌شوید آن تفکر اصیل است. ما برای آغاز تفکر نیازمند درک‌مندی اصیل هستیم . تفکر دردمند و اصیل وقتی است که شما دگر بنیادی فکر کنید و ره آورد آنرا در فرهنگ ما حکمت، پارسایی و تقوا می‌نمامیم. دل بستگی با یک آرمان به انسان دست می‌دهد که انسان از محدوده خود خارج می‌شود. این‌گونه انسان‌ها کانون هیجانات آن‌ها جابجا می‌شود و از بسیاری از بدبینی‌ها و بدگفتاری‌ها خارج می‌شوند و هیچ گاه با تنفر از کسی یاد نکرد و همیشه لبخند به لب داشت. او یک فیلسوف و یک متفکر بود و دسترسی پیدا کرد به یک نهاد علم مستقل و تولید علم مستقل و علاقمند بود به ایجاد یک نظام علمی و فلسفی با عشق و تفکر توامان و او این را به درستی دریافت کرد و او عاشق و عشق ورز بود و به ما نمونه‌ای از یک زندگی اصیل را نشان داد.

آخرین ویرایش۱۱ آذر ۱۳۹۹