به همت کارشناسان دانشگاه بیرجند برای اولین بار در خراسان جنوبی انجام شد؛

سازگارسازی انواع رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند و بررسی اثر پالم‌پیت بر گلدهی گیاهان

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۲۷۴۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۵۱۸۶
برای اولین بار در خراسان جنوبی به همت کارشناسان دانشگاه بیرجند انواع گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند سازگارسازی شدند و نیز اثر پالم‌پیت بر میزان گلدهی گیاهان بررسی شد.
سازگارسازی انواع رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند و بررسی اثر پالم‌پیت بر گلدهی گیاهان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مهندس سید ابوالفضل ناصری، کارشناس آموزشی گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند گفت: در نهالستان دانشکده کشاورزی در گذشته گیاهانی مانند آتریپلکس، بادام ، زردآلو و زبان گنجشک از طریق کاشت بذر تولید می‌شده است و از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۱۷ نوع گیاهان فضای سبز از طریق قلمه گیری تولید می‌شود.
وی به اجرای موفقیت آمیز طرح سازگارسازی(آداپته کردن) انواع  گل‌های رز هلندی اشاره کرد و بیان داشت؛ این طرح از چهار سال پیش در این نهالستان آغاز شده است و هم اکنون میتوانیم از هر رنگ رز هلندی حداقل ۵۰۰ گیاه جدید از طریق قلمه گیری تولید کنیم که با آب و هوای این منطقه سازگاری داشته باشد .
 مهندس ناصری به فروش بیش از ۱۰ هزار گیاه تولیدی این نهالستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون در نهالستان دانشکده کشاورزی می‌توانیم حدود ۲۰ هزار گیاه جدید به روش قلمه‌گیری تولید کنیم که از این تعداد، حدود ۷ هزار آن از انواع گل‌های رز هلندی سازگار شده با آب و هوای بیرجند خواهد بود.
مهندس ناصری ابراز امیدواری کرد که این میزان تولید قابل افزایش نیز می‌باشد.
وی دومین اقدام مهم این نهالستان پس از سازگاری گل‌های رز هلندی با آب و هوای بیرجند را اثر پالم‌پیت بر روی گیاهان گلدار علی‌الخصوص گیاهان رز نام برد و بیان کرد: پالم‌پیت بدلیل داشتن منگنز بالا باعث افزایش چشمگیر میزان گلدهی در گیاهان می‌شود.
وی بررسی اثر پالم‌پیت برروی درختان میوه را به عنوان یکی از برنامه‌های آینده این نهالستان نامید و ادامه داد: برای اولین بار در استان خراسان جنوبی وحتی استان‌های همجوار بررسی اثر پالم‌پیت و سازگارسازی رزهای هلندی با آب و هوای بیرجند در نهالستان دانشکده کشاورزی انجام و به نتیجه رسیده است.
در پایان این مصاحبه که در محل این نهالستان انجام شد، مهندس ناصری به زحمات، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مهندس صمدزاده، سرپرست محترم واحد مزرعه دانشکده کشاورزی اشاره کرد و گفت: جا دارد به نوبه خود از حمایت‌های بی‌دریغ ایشان که عامل به ثمر رسیدن این دو کار مهم در این نهالستان بوده‌ است قدردانی و تشکر نمایم. همچنین از آقای غلامی نیز که تنها نیروی نهالستان می‌باشد و تمامی کارها و زحمات بر روی دوش ایشان بوده است نیز تشکر می‌نمایم.
لازم به ذکر است؛ نهالستان دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شده است و هم اکنون زیرمجموعه واحد مزرعه است و درحال حاضر در این نهالستان پنج شاسی زیرزمینی (مساحت هر شاسی 130 مترمربع ) از نوع سرد ، وجود دارد که از دو شاسی برای ریشه دار کردن قلمه‌ها و از سه شاسی برای نگهداری گلدان‌ها استفاده می‌شود.

آخرین ویرایش۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰