آیین افتتاحیه سومین سمینار آموزش آمار در دانشگاه بیرجند

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۴۹۵۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۲۱۸
آیین افتتاحیه سومین سمینار آموزش آمار امروز چهارشبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین افتتاحیه سومین سمینار آموزش آمار در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر حمیدرضا نیلی‌ثانی، دبیر اجرایی سمینار و عضو هیأت علمی گروه آموزشی آمار دانشگاه بیرجند ضمن خیرمقدم به پژوهشگران و مشارکت کنندگان در این سمینار گفت: توان علمی و گسترش آن عامل اقتدار هر کشور است و در سال‌های گذشته کیفیت آموزش مورد توجه علمی قرار گرفته است. وی به پیشینه برگزاری دو دوره قبلی این سمینار در سال‌های 1397 و 1398 با حمایت انجمن آمار ایران پرداخت و اعلام کرد: امیداوریم این سمینار به نقطه عطفی در آموزش آمار تبدیل شود و منشأ تحولات ارزشمندی گردد. دکتر نیلی‌ثانی با تشکر از ریاست محترم دانشگاه، انجمن آمار ایران، صاحبنظران و مسئولان که عامل هویت بخشی علمی به این همایش بودند، افزود: لازم است یاد و خاطره اساتید صاحبنظر و و اثرگذاری که در طول این مدت جهان فانی را وداع کردند گرامی بداریم.
مباحث آمار به توسعه علمی و پیشرفت کشور کمک می‌کند
دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و خیرمقدم به حاضران در این سمینار علمی به اهمیت رشته آمار در تمامی سطوح علمی و مدیریتی اشاره کرد و گفت: لازم است هر تصمیم گیری بر مبنای پژوهش و هر پژوهشی بر مبنای آمار باشد.
دکتر خامسان از برگزاری جلسه نکوداشت استاد ارجمند دکتر محتشمی برزادران که در طول چهار دهه فعالیت علمی خود علاوه بر تربیت شاگردان پرتعداد و اثرگذار در کشور معلمی واقعی و پرتلاش است قدردانی کرد و آمادگی دانشگاه بیرجند برای هرگونه همکاری با انجمن آمار و گروه‌های آموزشی آمار کشور را خاطرنشان کرد.
دیگر بخش افتتاحیه این سمینار سخنرای دکتر عبدالرحمن راسخ، رئیس انجمن آمار ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. وی با تبریک روز آمار و برنامه‌ریزی و تشکر ویژه از همکاران گروه آمار و مسئولان دانشگاه بیرجند گفت: سمینار آمار علیرغم عمر کوتاه بدلیل مطالب و نظرات مطرح شده جایگاه واقعی خود را در بین سمینارهای مورد حمایت انجمن پیدا کرده است. دکتر راسخ تغییرات در برنامه‌های درسی و روش‌های آموزش را از موضوعات مورد بحث در این سمینار  دانست و ادامه داد: انجمن آمار از این سمینار حمایت ویژه دارد. سمینار آموزش آمار بر خلاف سایر سمینارهای تخصصی موضوعاتش به گونه‌ای است که مستقیم به وظایف حرفه‌ای و آکادمیک همکاران می‌پردازد. رئیس انجمن آمار ایران ابراز امیدواری کرد این سمینار بتواند نتایج مفید و قابل استفاده‌ای برای تدریس و آموزش در مقاطع مختلف از دبیرستان تا دانشگاه و روش‌‌های نوین و ابتکاری در دل آن وجود داشته باشد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد در دروس سرویسی نیز از اعضای هیأت علمی و متخصصان رشته آمار برای تدریس این دروس استفاده گردد.
دکتر بزرگ‌نیا، استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد در سخنرانی خود به روش‌های تدریس مطالب نظری توسط اساتید و مدرسان آمار بر مبنای مطالب ارائه شده اشاره کرد. وی همچنین پیشنهاداتی در مورد مطالب موجود در کتاب‌های ترجمه شده و کتاب‌های تألیفی ارائه کرد.
آموزش آمار واحتمال مدرسه‌ای، آموزش آمار، احتمال وعلم داده ها در دانشگاه،  سواد آماری، بکارگیری آمار در آموزش،  آموزش آمار و نرم‌افزارها،  آموزش مجازی آمار، احتمال و علم داده‌ها، تاریخ و فلسفه علوم آمار و احتمال از محورهای این سمینار دو روزه است.
سومین سمینار آموزش آمار با همت گروه آمار دانشکده علوم ریاضی و آمار دانشگاه بیرجند در تاریخ 28 و 29 مهرماه 1400 برگزار می‌شود.
شایان ذکر است در حاشیه این سمینار برنامه نکوداشتی از خدمات علمی دکتر غلامرضا محتشمی برزادران، رئیس اسبق دانشگاه بیرجند و استاد گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

آخرین ویرایش۲۸ مهر ۱۴۰۰