برگزاری محفل انس با قرآن کریم و جشن میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام)

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۷۹۵۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۱۷۱
محفل انس با قرآن کریم و جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور اعضای هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند و دانشجویان ساکن در سراهای دانشجویی به همراه ضیافت افطاری همزمان با شب میلاد کریم اهل بینت حضرت امام حسن مجتبی(ع) به همت هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند با همکاری شورای سیاست گذاری فعالیت های دینی و قرآنی دانشگاه در مسجد امام جعفرصادق(ع) برگزار شد.
برگزاری محفل انس با قرآن کریم و جشن میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام)

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، محفل انس با قرآن کریم با قرائت آیتی از کلام الله مجید توسط قاریان برجسته قرآن کریم آغاز شد. در ادامه مراسم هم‌خوانی و قرائت قرآن کریم توسط مصطفی و مرتضی قربانی انجام شد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، سرپرست دانشگاه بیرجند، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدا و امام شهدا و بزرگ معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامت و تندرستی برای مقام عظمای ولایت و خیرمقدم به میهمانان این محفل نورانی گفت: فرارسیدن سال جدید، قرن جدید و تقارن بهار طبیعت با بهار قران و از سرگیری آموزش حضوری و تقارن آن با بهار تعلیم و تزکیه و فرخنده میلاد مولود نیمه رمضان حضرت امام حسن مجتبی(ع) که سفره همه روزه داران به برکت این میلاد خجسته پربرکت باشد را تبریک و تهنیت می‌گویم و از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت دانشجویی و روابط عمومی و اطلاع‌رسانی برای برگزاری این محفل نورانی تشکر ویژه  دارم. وی با اعلام اینکه که هیچ لذتی برتر از تلاوت قرآن نیست افزود: وقتی ما به قرآن کریم نگاه می‌کنیم خداوند متعال واژه قرآن را به شکل‌های متعدد و متفاوت به ما می‌دهد و نام‌های مختلفی را در قرآن مشاهده می‌نماییم که از جمله آنها " إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ" و در سوره یاسین "والقرآن حکیم" و در سوره قاف "والقرآن المجید" است که معجره خالده نبی مکرم اسلام قرآن کریم است. قرآن کریم در شرایطی نازل شد که سخن سرایانی در آن دوره وجود داشتند که بارها به مباحثه و مقابله با قرآن برخاستنند اما هربار سر بر تعظیم و تسلیم در مقابل اعجاز و فصاحت و بلاغت این معجزه ماندگار فرو بردند. از حضرت رسول(ص) روایت شده است: "آنچه که باعث جلا و صیقل یافتن درون و قلوب می شود تلاوت قرآن کریم و یاد اموات است" و همچنین از ایشان روایت شده در هنگام تلاوت قرآن گریه کنید و اگر هم گریه به شما دست نمی‌دهد به نوعی به این حالت نزدیک شوید گریه‌ای که  همراه با خضوع باشد. وقتی قاری قرآن را تلاوت می‌کند  به مرحله مناجات و راز و نیاز با خدا می رسد تلاوت آیات قرآن ذکر و دعای عارفان و عاشقان است که حضرت رسول در این بخش به بحث تباکی و خود را به گریه واداشتن تأکید دارد، از حضرت امیر المؤمنین علی(ع) روایت شده است که هرکس قرآن را در حالت قیام بخواند  100 حسنه دارد و هرکس در حالت جلوس قرآن را تلاوت نماید 50 حسنه شامل او می‌شود.  دکتر لامعی اظهار داشت: در میان ادیان الهی هیچ دینی به اندازه اسلام در تفکر، تدبر، اندیشه و علم و علم گرایی تأکید ندارد. مرحوم طنطاوی در تفسیر الجواهر آورده است که بیش از 750 آیه قرآن در مورد عوامل طبیعی و علم و علم گرایی است و مرحوم شهید مطهری و برخی نویسندگان غربی با ذکر اینکه مردمان هیچ تمدنی به اندازه ایرانیان به اسلام و قرآن خدمت نکرده‌اند.  وی با اعلام اینکه دین اسلام همراه عقلانیت و معنویت است و تلاوت قرآن و ورود به حوزه علم و علم گرایی معادل با نماز و قیام آمده است. وی با نقل حدیثی از حضرت امام علی(ع) " العلم لا یحصل إلّا بخمسة أشیاء: أوّلها: بکثرة السّؤال و الثّانی: بکثرة الاشتغال و الثّالث: بتطهیر الأفعال و الرّابع: بخدمة الرجال و الخامس: باستعانة ذی الجلال" گفت: زیبایی علم به پنج چیز شامل؛ جستجوی علم و دریافت علم از سرچشمه‌ها، اشتغال فراوان به درس و بحث و پژوهش و دریافت سؤال و جواب از علم و همنشینی با علما و فرهیختگان است و وقتی علم کامل حاصل می‌شود که همراه با تقوا و تزکیه باشد.
در ادامه سیدنعمت ا... دانشور، نماینده دانشجویان بین الملل افغانستانی دانشگاه بیرجند بیانیه‌ای  در محکومیت حمله تروریستی به حرم مطهر رضوی و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات را قرائت کرد.
مولودی خوانی توسط مداح اهل بیت، برگزاری مسابقه و صرف افطاری از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

آخرین ویرایش۲۸ فروردین ۱۴۰۱