دیدار رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند با نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند

۰۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۲۱۳۱ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۰۵۹
رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند روز شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ با آیت الله سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار کردند. در این دیدار آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه در خانواده، دانشگاه، مدرسه یا حوزه علمیه به مسئله اصلی که نوع تفکر و اندیشه است توجه نمی‌شود؛ گفت: این خلأ جایی خود را نشان می‌دهد و انسانی که پایگاه فکری نداشته باشد، آسیب پذیر است.
دیدار رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند با نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند

به گزارش روابط عمومی  و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیت الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با رئیس و هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند، ضمن عرض تسلیت ایام عزای حضرت زهرا(س)، گفت: آنهایی که نقش اصلی در اندیشه و تفکر و شیوه زندگی جوانان دارند «اَبّ» (پدران) آنها هستند و طبق روایتی وای برآن‌ها است چرا که آن مسائل اصلی که باید به‌عنوان تفکر در یک انسان بر اساس فطرت و مسلمان بر اساس شریعت شکل بگیرد تا آداب و رفتار بر آن تطبیق شود، این کار را نمی کنند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در خانواده، دانشگاه، مدرسه یا حوزه علمیه به آن مسئله اصلی که نوع تفکر و اندیشه است توجه نمی‌شود و این خلأ جایی خود را نشان می‌دهد و انسانی که پایگاه فکری نداشته باشد، آسیب پذیر است.  آیت الله عبادی در ادامه تصریح کرد: اما فردی که دچار خلأ فکری است نمی‌تواند کار و اشتغال خود را هم درست انجام دهد و این آثار سوء به جامعه بر می‌گردد، در برخی از کشور ها برای پیشگیری و معالجه سه نوع بیماری در نظر می‌گیرند، یکی درمان بیماری‌های جسمی است که اگر ویروسی شیوع پیدا کند شیوه های بهداشتی و درمانی خاص خود را دارد.
وی بیان کرد: تمام بیماری‌ها مربوط به ویروس نیست، بیماری‌های اعصاب روان فرق می‌کند و به نحوی است که پزشک مخصوص دارد، روانشناس و روانپزشک دارد، دام نیست که تنها دامپزشک داشته باشد، انسان دارای روان است که باید مجزای از هم باشد، نوع دیگری از بیماری‌ها بیماری فکری است که با بیماری روانی متفاوت است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: در بیماری فکری بحث اندیشه است، در این نوع بیماری‌ها افراد به فلاسفه مخصوص مراجعه می‌کنند، به نوعی که در آلمان گفته می‌شد بسیاری از بیماران فکری نمی‌توانستند جواب خود را دریافت کنند و برای دریافت جواب‌های خود به اسلام روی می‌آورند. وی افزود: نتیجه خلأ فکری محصولی است که امروز برداشت می‌کنیم، در حالی که ابزار دشمن، دروغ و تحریف است و این در حالی است که ما دلیل و برهان و صداقت داریم اما دشمن از آن سوی دنیا فرزندان مارا گمراه می کند ما خودمان نمی توانیم فرزند خود را نگه داریم.
همچنین در ابتدای این دیدار، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با تأکید به جایگاه بسیاری والای مباحث فرهنگی، علم، دانایی، دانش و معنویت در منظومه فکری و اندیشه‌ای حضرت امام خمینی(ره)، گفت: پس از پایان دفاع مقدس حضرت امام خمینی(ره) در دیدار با بسیجیان فرمودند: من فرزندان عزیزم را به جهاد علمی دعوت می‌کنم.
رئیس دانشگاه بیرجند با آرزوی سلامت و طول عمر با برکت برای سکاندار جهان اسلام، رهبر فرزانه و حکیم یگانه حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) افزود: در اندیشه‌های حضرت آقا نیز علم و اندیشه و دانایی ساحت بزرگی را به خود اختصاص داده است و عبارت قصار ایشان که من تا زنده‌ام از جریان نخبگانی و حرکت علمی و دانشگاهیان دفاع خواهم کرد را ما دانشگاهیان مدنظر و سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. وی با قدردانی از فرصت در اختیار گرفته از سوی حضرت آیت الله عبادی گفت: در حال حاضر 13300 دانشجو در 48 گروه آموزشی و 196 رشته و گرایش در حال تحصیل در دانشگاه بیرجند هستند که از این میان حدود 4 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی را شامل می‌شوند. وی با اشاره به مبحث جوانی جمعیت گفت: همچنین در دانشگاه بیرجند 2343 دانشجوی متأهل مشغول به تحصیل هستند. و پرداختن به احداث خوابگاه‌های دانشجویی امری بس مهم است. رئیس دانشگاه بیرجند به اذعان مقامات استانی و وزارت علوم که دانشگاه بیرجند در سه محور جهاد تبیین و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی خوش درخشیده است، اشاره کرد و بیان داشت: در سایه همکاری، همفکری و هدایت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برنامه‌های مختلفی در عرصه‌های آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و پژوهشی برگزار شده است.
دکتر لامعی ادامه داد: در این بازه کوتاه در دانشگاه بیرجند 13 کرسی آزاد اندیشی در موضوعات مختلف برگزار شده است و در عرصه تبیین و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه بیرجند توانسته است پس از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه فردوسی مشهد به همراه دانشگاه علامه طباطبایی رتبه سوم کشور را بدست آورد. تلاش خانواده بزرگ دانشگاه بیرجند این است که دانشگاه به کانون فضیلت، مبدل و دانشجویانی در تراز انقلاب اسلامی و عالم ربانی متفکر تحویل جامعه دهد. سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و ترویج گفتمان علم‌گرایی و دانایی محوری و معنویت‌گرایی نصب‌العین فعالیت‌های مختلف دانشگاه خواهد بود.
در ادامه این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی جعفری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س)، به تلاش‌های بسیار خوب انجام شده در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: برنامه‌های متعدد نشست، هم‌اندیشی، کرسی‌های آزاداندیشی، سخنرانی و پرسش و پاسخ با حضور میهمانان مطرح کشوری و دانشجویان علاقمند برگزار شده است. حضور مبلغان در خوابگاه‌های دانشجویی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان نیز بخشی از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی است.
همچنین دکتر سیدمرتضی موسوی، معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با ارائه گزارشی از اقدامات معاونت دانشجویی، گفت: در ترم جاری برنامه ریزی لازم برای استقرار تمام دانشجویان متقاضی در خوابگاه‌های دانشجویی و استفاده از سلف سرویس‌های غذاخوری انجام شد. وی به بررسی و حل مشکلات در مرکز مشاوره و توانمندسازی و رفع نیازهای پزشکی و کارنامه سلامت دانشجویی اشاره کرد و گفت: علاوه بر برگزاری کلاس‌های متنوع ورزشی، سالن‌های ورزشی و استخر دانشگاه در این ایام برای استفاده هر چه بهتر دانشجویان تجهیز شده است.
دکتر اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند به فعالیت‌های حوزه پژوهش پرداخت و گفت: از تیرماه سال جاری تاکنون در ارتباط با جامعه و صنعت 14 قرارداد پژوهشی با ادارات و سازمانها به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان منعقد شده است. همچنین در این ایام دو اختراع توسط اعضای هیأت علمی ثبت شده و 11 تفاهم‌نامه با ادارات، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌ها منعقد شده است. وی به انعقاد 17 قرارداد پژوهشی پایان‌نامه تقاضا محور با دانشگاه و برگزاری سه همایش ملی و یک همایش بین المللی، طراحی و راه اندازی سامانه‌های مدیریت جلسات و سامانه کمیته پژوهش استان را برشمرد و گفت: قرارداد همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و سه تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شده است و در این ایام 60 دوره در مرکز مهارت آموزی انجام شده است.
وی تدوین برنامه تحقیقاتی دانشگاه و گسترش کمی و کیفی دوره‌های مهارت آموزی برای تمامی دانشجویان دانشگاه را بخش دیگری از برنامه‌های در دست اقدام این معاونت برشمرد.
در این جلسه دکتر عارفی، معاون اداری و مالی دانشگاه به بروزرسانی تمامی قراردادها در بخش‌های تغذیه، خوابگاه‌ها و حمل نقل و ... پس از حضوری شدن دانشگاه اشاره کرد و گفت: 31 پروژه نیمه تمام در دانشگاه بیرجند وجود دارد. وی افزود: در حال حاضر تعداد خوابگاه‌های متأهلی دانشگاه به تعداد 20 واحد می‌باشد که لازم است با توجه به حضور 2300 دانشجوی متأهل در دانشگاه به این بخش نگاه ویژه‌ای شود.

آخرین ویرایش۱۵ بهمن ۱۴۰۱