آیین افتتاحیه سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۵ کد : ۲۲۸۰۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۶۹
آیین افتتاح سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی با حضور پژوهشگران، کارآفرینان، مدیران و مسئولان، روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین افتتاحیه سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آیین افتتاح سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
در آیین افتتاحیه این همایش ملی، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، با خیرمقدم به اندیشمندان و اساتید حاضر در این مراسم، از برگزار کنندگان این همایش باشکوه ملی تشکر کرد. وی با اعلام فراهم بودن بستر تعامل دانشگاه و جامعه ابراز امیدواری کرد: با حضور مدیران و پژوهشگران زمینه تعامل هرچه بیشتر دانشگاه و جامعه فراهم گردد.
دکتر لامعی‌‌گیو با اشاره به اینکه هر تولیدی که بنیاد آن براساس دانش نباشد راه به جایی نخواهد برد، ابراز امیدواری کرد که زمینه تعامل و تبادل فکر و اندیشه بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تولیدی عملیاتی گردد.
همچنین دکتر مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی به معرفی حوزه دامپروری استان خراسان جنوبی و جایگاه ویژه استان در حوزه دام و طیور پرداخت و ادامه داد: خراسان جنوبی با وجود 32 هزار نفر شتر، دومین استان پرورش شتر در کشور است. وی با اعلام گونه‌های نژادی در حوزه دام سنگین، سبک و طیور بیان کرد: استان خراسان جنوبی دیار شترمرغ کشور است. وی تشکل‌های بخش کشاورزی استان را دارای توانمندی‌های خوب دانست و به تولیدات گوشت قرمز و شیر خام اشاره کرد و گفت: لازم است زنجیره تولیدات را در استان از جمله شیر کامل نماییم. وی وضعیت استان خراسان جنوبی را در بخش دام و طیور، وضعیتی تولیدی برشمرد و ادامه داد: در وزارت جهاد کشاورزی بدنبال رسیدن به اقتدار غذایی در غرب آسیا هستیم و برای رسیدن به این منظور باید مؤلفه‌های توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری مدنظر قرار گیرد. 
در ادامه آیین افتتاح این همایش، دکتر ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه گفت: اولین و دومین همایش پژوهش‌های نوین در علوم دامی در دانشگاه بیرجند برگزار شده است. بحران موجود در حوزه آب کشور و کمبود بارش و منابع آب می‌تواند در تولیدات حوزه دامی اثرگذار باشد که با برگزاری این همایش‌ها می توان به روش‌های نوین در حفظ منابع آبی و تولید و تأمین منابع آبی و پیاده سازی الگوی پایدار در این حوزه دست یافت. بحث و تبادل نظر در این حوزه می تواند راه حلهای مثبتی را در حوزه علوم دامی و تأمین تولیدات دامی داشته باشد.
همچنین دکتر محمدحسن فتحی‌نسری، دبیر علمی سومین همایش ملی پژوهشهای نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی، با اعلام اینکه این همایش مبتنی بر تجربیات بدست آمده از برگزاری موفق دو دوره  قبلی همایش در سالهای 94 و 97 در دانشگاه بیرجند است، گفت: آخرین نتایج تحقیقات کاربردی محققان برای استفاده در اختیار تولید پایدار و امنیت غذایی قرار خواهد گرفت. وی با تشکر از هیأت رئیسه دانشکده و همکاران و دانشجویان برای برگزاری موفق این همایش، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش گامی هرچند کوچک در جهت حل مشکلات و ارتقای صنعت دام و طیور کشور و استان خراسان جنوبی برداشته شود.
دبیر سومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم دامی با محوریت تنش‌های محیطی به استقبال خوب اساتید، محققان و دانشجویان رشته علوم دامی سراسر کشور در این همایش اشاره کرد و گفت: 146 مقاله علمی و تحقیقاتی به دبیرخانه همایش ارسال  گردیده است که پس از داوری‌های دقیق 133 مقاله پذیرفته شد. وی افزود: 14 مقاله طبق برنامه زمانبندی در این همایش بصورت سخنرانی ارائه می‌گردد و باقی مقالات در سایت همایش بصورت پوستر در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. وی ابراز امیدواری کرد: آخرین یافته‌های علمی و  تحقیقاتی محققان سراسر کشور راه‌گشای چالش‌های پیش روی صنعت دام و طیور باشد.
دکتر فتحی گفت: سخنرانان کلیدی این همایش از دانشگاه‌های زنجان، تهران، ساری، اهواز و زابل هستند. همچنین حامیان مالی این همایش را شرکت ستاره کیان بیرجند، شرکت دان و علوفه شرق، شرکت پهن دشت بیرجند و مجتمع کشت صنعت و دامپروری فلاح تشکیل می‌دهند.

آخرین ویرایش۲۶ بهمن ۱۴۰۱