مهارت آموزی دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۳ کد : ۲۴۳۷۹ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۷۲
جلسه هم اندیشی بحث و بررسی پیرامون طرح بورسیه صنعتی با حضور واحدهای صنعتی، کشاورزی و گردشگری روز دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مهارت آموزی دانشجویان در طرح بورسیه صنعتی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، جلسه هم اندیشی بحث و بررسی پیرامون طرح بورسیه صنعتی با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و فعالان صنعت و معدن و واحدهای  صنعتی، کشاورزی و گردشگری برگزار شد. در این جلسه دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، گفت: در طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خودشان را در فضای دانشگاه و صنعت سپری می‌کنند.
دکتر لامعی در این جلسه، با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند در سال ۵۴ فعالیت رسمی خود را با تنها ۲۰ دانشجو آغاز کرد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده و در رشته های مختلف مشغول تحصیل و پژوهش هستند.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند امروز مفتخر به حضور ۵۸۶ دانشجوی بین الملل از کشور دوست و همسایه افغانستان است، افزود: نگاه مدیران قبلی و فعلی دانشگاه همواره بر این است که دانشگاه بیرجند به عنوان قطب بین المللی شرق کشور معرفی شود.
وی عنوان کرد: دانشگاه موتور محرک استان است و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی گامی موثر در حوزه کسب و کار نیز برداشته شود.
دکتر لامعی بیان کرد: در طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان مهارت می‌آموزند و وقت خودشان را در فضای دانشگاه و صنعت سپری می‌کنند.
همچنین علیرضا خامه زر، رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: اتاق بازرگانی بیرجند دوره پنجم چهار ساله خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی متشکل از همه بخش های اقتصادی است، افزود: اتاق بازرگانی متشکل از پنج نفر هیئت رئیسه و ۱۵ نفر هیئت نمایندگان و کمیسیون های تخصصی شامل بازرگانی، معدن، صنعت، کشاورزی، گردشگری، انرژی است.
خامه زر با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی به عنوان بازوهای مشورتی اتاق امورات بخش خصوصی را به صورت تخصصی بررسی می کند، گفت: بخش خصوصی ازهر تفاهم نامه ای با دانشگاه به ویژه در موضوعات کاربردی و موثر در حوزه کسب و کار، استقبال می کند.
وی بیان کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ کالا با اعتباری بالغ بر سه میلیارد دلار به کشور افغانستان صادرات انجام می شود.
رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره اجرای طرح بورسیه صنعتی در واحد‌های اقتصادی استان، عنوان کرد: حوزه های تامین اجتماعی و مالیات از معضلات در جذب نیرو است که موضوعات باید پیگیری و بررسی شود.
وی ادامه داد: موضوعات مالیاتی برای هر نیرویی که قرار است در واحد اقتصادی مشغول به کار شود، اعمال می شود در صورتی که همه واحدهای اقتصادی شاید نتوانند قوانین کار و مالیاتی را برای دانشجویان بورسی در نظر بگیرند.
در ادامه دکتر حسینی‌واشان، معاون آموزشی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: دانشگاه بیرجند آمادگی دارد در قالب تمامی عرصه های آموزشی و پژوهشی متناسب با نیاز های ‌صنایع، معادن و کشاورزی ارائه خدمت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه طرح بورس صنعتی از دو سال اخیر در سطح کشور مطرح شده است، افزود: متاسفانه  اخیرا دانش آموزان مقطع متوسطه آموزش‌ و پرورش در رشته ریاضی به شدت افت کرده و این مهم باعث افزایش بیکاری در برخی حوزه ها می شود.
معاون آموزشی دانشگاه بیرجند با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در هر رشته باید متناسب با نیاز کشور باشد، گفت: اجرای طرح بورسیه صنعتی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان فرصت مناسبی برای تحقق فرمایشات رهبری باشد.
وی بیان کرد: شناسایی، هدایت، توانمند سازی ، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی مستعد برتر و نخبه در واحدهای اقتصادی، آموزش مهارت های لازم و مرتبط با نیازهای واحدهای اقتصادی، ارتقای توانمندی های عملی و فنی استعداد های برتر، استفاده از ظرفیت های اجتماعی نخبگانی برای ارتقای فعالیت های واحدهای اقتصادی، کاهش هزینه های واحدهای اقتصادی و تلاش برای جلوگیری از مهاجرت از مهم ترین اهداف اجرای طرح بورس صنعتی است.
دکتر حسینی با اشاره به اینکه داشتن نشان‌های طلا، نقره و برنز در المپیاد های دانش آموزی، دارندگان رتبه های یک تا دو هزار کنکور سراسری و برگزیدگان رویدادهای نخبگانی مورد تایید بنیاد ملی از جمله شرایط مشمولان طرح است، گفت: دانشگاه در فرآیند مصاحبه مشمولان با واحدهای اقتصادی همکاری خواهد کرد و افراد مورد تایید به بنیاد ملی نخبگان اعلام می شوند.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند می تواند ۴۰ واحد درسی، مهارتی و کارآموزی متناسب با نیاز صنعت تعریف کند، افزود: همچنین یک استاد راهبر در واحد تولیدی به منظور هدایت و راهنمایی دانشجوی پذیرفته شده معرفی خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه بنیاد استانی با همکاری شورای راهبردی تصمیمات نهایی را اتخاذ و به بنیاد ملی نخبگان اعلام می کند، عنوان کرد: شرکت موثر در دوره های مهارت آموزی و آموزشی، همکاری موثر با واحد اقتصادی در چارچوب قرارداد منعقد شده، ایفای مسئولیت اجتماعی و انجام دوره خدمت در واحد اقتصادی نیز از جمله وظایف دانشجوی پذیرفته شده در طرح است.
وی بیان کرد: در طرح بورس عادی واحد اقتصادی می‌ تواند شرایط پذیرش از جمله میزان پرداختی و دوره تعهد را اعلام کند.
وی با اشاره به مشکلات حوزه تامین اجتماعی در جذب نیرو، اظهار داشت: مکاتباتی با بیمه تامین اجتماعی انجام و مقرر شده افرادی که در قالب کارورزی در واحدهای صنعتی مشغول به کار می شوند، مشمول قوانین کار نباشند.

آخرین ویرایش۳۰ خرداد ۱۴۰۲