کارگاه دانش افزایی "ارتباط دانشگاه و جامعه با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی" در دانشگاه بیرجند برگزار شد

۰۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۴ کد : ۲۶۸۴۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۶۰
کارگاه دانش افزایی ویژه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان با عنوان "ارتباط دانشگاه و جامعه با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی" به همت امور بانوان و خانواده دانشگاه بیرجند و با همکاری بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا (عج) روز یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ در سالن فرهنگ دانشگاه برگزار شد.
کارگاه دانش افزایی "ارتباط دانشگاه و جامعه با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی" در دانشگاه بیرجند برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در کارگاه دانش افزایی ارتباط دانشگاه و جامعه با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی، دکتر اقبالی، دکترای علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، رئیس اندیشکده زوج به نگاه‌های مختلف به جامعه زنان و مردان پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی با رویکرد و تأکید بر عنصر و ظرفیتهای جنسیتی ظهور و بروز کرد. آیات متعدد در قرآن کریم آمده است که انسان‌ها باید نگاه مسئولانه و مجاهدانه داشته باشند و زنان و مردان مسئول هستند.
وی با اعلام مصادیق تکلیف اجتماعی، به عنصر جنسیت و نگاه اسلام به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: اساسا زوجیت نگاه اسلام به خلقت و تکامل مبتنی بر تفاوت‌ها است.
وی گفت: اساسا تکالیف براساس وسع است و جنسیت نیز یکی از عناصر سازنده وسع است. اسلام در حوزه زیست خانوادگی نیز مسئولیت‌ها و نقشها را براساس تفاوتها تکلیف می‌نماید. نگاه به مسئولیت اجتماعی زنان حلقه مفقوده بوده است به گونه ای که مخاطب ما در حوزه مسئولیت اجتماعی دختران و زنان نبوده ‌اند. دانشگاه ها و مراکز علمی باید پیشانی این تحول باشند که نگاه جامعه به زن تغییر کند و  این نهادها به روایت زن و مسئولیت اجتماعی ورود کنند. وی گفت: فمنیسم  با توجه به شرایط غرب،  300 سال پیش به عنوان یک جنبش اجتماعی دفاع از حقوق زنان در نفی سازه‌های اجتماعی مردانه شکل گرفت. فمنیسم تفاوتهای جنسیتی را به اشتباه در نگاه خود حذف می نماید در حالیکه که تفاوت جنسیتی باید امتدادی در نگاه و نقشها داشته باشد و از آنجا که زنان و مردان برای مأموریتهای متفاوتی خلق شده اند، این مأموریتهای مختلف است که بستر تکامل را رقم می‌زند. وی به فضای موجود نخبگانی اشاره کرد و افزود: الگوی آموزش عالی باید مبتنی بر نیازها تهیه و طراحی شود. 
در ادامه، دکتر اقبالی به پرسش‌های مطرح شده از سوی اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه پاسخ داد.

آخرین ویرایش۰۸ بهمن ۱۴۰۲