توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند انجام شد؛

طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشته‌های مهندسی مکانیک و صنایع

۰۳ آبان ۱۴۰۴ | ۱۳:۳۲ کد : ۳۲۲۳۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۶
پژوهشگران دانشگاه بیرجند در پژوهشی نوآورانه، با طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشته‌های مهندسی مکانیک و صنایع، گامی مؤثر در جهت بازنگری و ارتقای آموزش مهندسی کشور برداشتند.
طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشته‌های مهندسی مکانیک و صنایع

به گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، پژوهشی با عنوان «طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی بر اساس نظریه حل مسئله ابداعی در رشته‌های مهندسی مکانیک و صنایع در مقطع کارشناسی» توسط سیده زهرا اسلامی، دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه بیرجند، با راهنمایی دکتر محسن آیتی، عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، و با مشاوره‌ی دکتر محمدعلی رستمی‌نژاد، عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، و دکتر سارا سلیمی‌نمین، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به مرحله اجرا رسید.

در این پژوهش، ابتدا وضعیت موجود برنامه‌های درسی رشته‌های مهندسی مکانیک و صنایع بررسی شد. نتایج نشان داد که هرچند در برنامه‌های درسی فعلی ساختار رسمی برای نظریه تریز (TRIZ) وجود ندارد، اما بسیاری از اجزای این برنامه‌ها از پتانسیل لازم برای توسعه و استقرار الگویی مبتنی بر این نظریه برخوردار هستند.

در گام بعد، الگوی برنامه درسی مبتنی بر حل مسئله ابداعی طراحی و فرآیند اعتباریابی آن انجام گرفت. این الگو می‌تواند در بازنگری برنامه‌های درسی رشته‌های مهندسی توسط دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد استفاده قرار گیرد و گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت آموزش مهندسی در کشور باشد.

شایان ذکر است، دستاوردهای این پژوهش در قالب مقاله‌ای علمی در فصلنامه آموزش مهندسی ایران منتشر شده است.

کلیدواژه‌ها: طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی پژوهش

آخرین ویرایش۰۳ آبان ۱۴۰۴

نظر شما :