با حضور دکتر نعمتالله فاضلی، جامعهشناس و پژوهشگر فرهنگی؛
نشست «بررسی بحران یادگیری و راههای عبور از آن» ویژه دانشجویان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای نشست، دکتر مهدی وفائیفر، معاون فرهنگی و اجتماعی، ضمن خوشامدگویی به دکتر فاضلی و حاضران، بر اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی در عصر فضای مجازی تأکید کرد. وی گفت: «هفته کتاب فرصتی ارزشمند برای بازاندیشی در جایگاه کتاب در جامعه است. عشق و علاقه دکتر فاضلی به کتاب و تلاش ایشان برای انتقال این نگاه عمیق به دانشجویان و جامعه، امید تازهای در مسیر فرهنگسازی ایجاد کرده است.»
وی با اشاره به حضور ظهوری، مدیرکل کتابخانههای استان افزود: «خوشحالیم که برای نخستین بار مدیرانی اهل کتاب و هنر در این جمع حضور دارند. بیرجند بهعنوان شهری با پیشینه فرهنگی و علمی، همواره مهد علم و اندیشه بوده و توجه به کتاب، محصول اصلی این منطقه و استان است.»
دکتر وفائیفر تأکید کرد: «با وجود گسترش فضای مجازی، کتاب همچنان جایگاه و ارزش خود را دارد و باید نسل جوان را به کتاب وابسته کرد تا فرهنگ مطالعه در جامعه نهادینه شود.»
در ادامه این مراسم دکتر نعمت الله فاضلی، گفت عشق و علاقه به کتاب باید به دانشجویان و جامعه تزریق شود، چرا که کتاب همچنان ارزش و جایگاه خود را دارد و اساس فرهنگ و علم در این منطقه و کشور بر همین توجه به کتاب بنا شده است.
بحران یادگیری؛ آگاهی رهاییبخش
دکتر نعمتالله فاضلی در ادامه سخنان خود بحران یادگیری را «آگاهی رهاییبخش» دانست و توضیح داد که بحران نه تنها هشدار بلکه فرصتی برای تغییر و شکوفایی است. او یادگیری را به معنای ایجاد تغییر در زندگی روزمره تعریف کرد؛ تغییری در عادات، گفتار، روابط و حتی انتخاب کتابها و دوستان.
درهمتنیدگی اجتماعی و سرایت رفتار
دکتر فاضلی با اشاره به پژوهشهای اجتماعی گفت همانطور که بیماری مسری است، مهربانی، بیحوصلگی و کتابگریزی نیز در شبکههای انسانی سرایت میکنند. او هشدار داد که تحقیر کتابخوانی در جمعهای نزدیک میتواند فرد را برای همیشه از تجربه عمیق خواندن محروم کند.
دانشگاه؛ فضای پرسشگری
او دانشگاه را فضایی برای پرسشگری و کنجکاوی دانست و تأکید کرد که دانشجو باید با شور و شوق بخواند، بنویسد و بپرسد. بحران یادگیری، به تعبیر او، امتناع از تغییراتی است که امکان یادگیری را فراهم میکنند.
زبان؛ کلید یادگیری
در بخش دیگری از سخنانش، فاضلی بر حساسیت به زبان تأکید کرد و گفت: «وقتی دانشجو به زبان حساس باشد، پرسشگری اتفاق میافتد. اگر این حساسیت نباشد، یادگیری به امتناع میرسد. حافظ و فردوسی توانستند حداکثر ظرفیت زبان فارسی را به خدمت بگیرند و همین معجزه کلمات است.»
او افزود که بحران یادگیری امروز در دانشگاهها ناشی از «فقر انگیزش» و بیتوجهی به زبان و کتاب است. به باور او، یادگیری اکسیژن دانشگاه است و اگر یادگیری ضعیف باشد، هوای دانشگاه آلوده و مسموم میشود.
مسئولیت فردی در برابر بحران
دکتر فاضلی با اذعان به نقش ساختارهای آموزش عالی در ایجاد امتناع یادگیری، مسئولیت فردی دانشجویان را نیز مهم دانست. او گفت حتی در شرایط بحرانی، ذهن انسان ظرفیت آغاز کردن دارد و دانشجو باید شجاعت یادگیری پیدا کند.
امید و معنا؛ جوهره یادگیری
او با اشاره به اندیشههای ویکتور فرانکل یادگیری را پیوندخورده با امید و معنا دانست: «دانشجو انسانی است که حقیقت معناست؛ آمده تا پرسش کند و جویای چیزی باشد. همین اراده معطوف به معناست که او را در برابر بحرانها زنده نگه میدارد.»
نشست «بحران یادگیری و راههای عبور از آن» با حضور دکتر نعمتالله فاضلی و همراهی استادان و دانشجویان بیرجند، فرصتی برای بازاندیشی در جایگاه دانشگاه و کتاب در جامعه امروز بود.

نظر شما :