برگزاری مراسم اختتامیه همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تأکید بر وقف علمی

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۱ کد : ۵۲۷۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۳۳۴
مراسم اختتامیه همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی عصر امروز سه شنبه ۲۱آبان ۱۳۹۸درمحل تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری مراسم اختتامیه همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تأکید بر وقف علمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در  مراسم اختتامیه این همایش دکتر مفید شاطری دبیرعلمی همایش بابیان اینکه استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های شاخص و مطرح در حوزه وقف است ادامه داد: این منطقه از گذشته‌های تاریخی با رویکردهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و آموزشی خدمات ارزنده‌ای را به جامعه ارائه کرده است که به‌عنوان مثال در حوزه زنان ۵۸ درصد خیرین زن هستند یا در حوزه آموزشی موقوفات متعددی داریم.

وی در ادامه افزود: در دوره سنتی (از صفویه تا ۱۳۴۰) در حوزه آموزش، وقف مدارس علمیه بزرگ را داشته ایم، در دوره جدید مدرسه شوکتیه تأسیس شد و تحولاتی که امروزه در استان داریم مدیون آن است در همین دوره بیش از ۱۶مدرسه از محل درآمد موقوفات اداره می‌شدند و بزرگ مردانی همچون زنده یاد پروفسور گنجی را به جامعه تحویل دادند که نه تنها در حوزه کشور بلکه در حوزه بین المللی خوش درخشیدند و اکنون هم ۱۴۱موقوفه در استان وجود دارد.

دبیر علمی همایش گفت: اکنون که به همت مسئولان دانشگاه بیرجند و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی اولین همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تأکید بر وقف علمی را با رعایت استانداردهای علمی لازم و با غنای کافی در دانشگاه بیرجند برگزار شد امیدواریم این همایش برکات فراوانی را در دو حوزه علمی و اجرایی نصیب استان و مراکز آموزش عالی نماید.

وی در ادامه سخنانش به برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی وقف مشارکتی در حوزه علمی به عنوان پیشنهاد اشاره کرد و بیان داشت: این اقدام به عنوان اولین خروجی این همایش خواهد بود که پیش‌نویس آن آماده شده است و به زودی به‌عنوان تفاهم نامه نهایی عملیاتی خواهد شد و شاید اولین وقف علمی را در دانشگاه بیرجند رقم بزنیم.

استقرار دبیرخانه دائمی پژوهش‌های علمی وقف در دانشگاه بیرجند، مبادلات مادی و معنوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی با دانشگاه بیرجند، انجام پروژه‌های مشترک دانشجویی بین سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه بیرجند و کمک به انتشار مستندات علمی از دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده دکتر شاطری در این همایش بود .

همچنین در این همایش از محمدباقر سلیمی، پرویز رحیمی، محمدابراهیم عباسی، غلامرضا اکبری، علی اکبر شبستری، رضا صحراگرد رجبعلی احمدی، عباسعلی نادمی، حسین براتی و علامرضا آهنی به عنوان واقفین برتر در موضوع توسعه انسانی تجلیل شد.

بیانیه پایانی اولین همایش وقف ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تأکید بر وقف علمی به شرح زیر می‌باشد:

استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های شاخص و مطرح در حوزه وقف در کشور از گذشته، تاریخی با کارکردهای متنوع اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و آموزشی خدمات ارزنده‌ای را به جامعه هدف خود ارائه نمود است. درحوزه آموزش نیز نخستین موقوفات با حمایت از عالمان دینی در دوره سنتی و سپس در دوره مدرن و جدید با حمایت از بخش رسمی منشاء تحولات عظیمی در این خطه از کشور شد که مدارس شوکتیه در استان نمونه بارزی از این مصداق می‌باشند.

اکنون که به حول قوه الهی و با همت مسئولین محترم دانشگاه بیرجند و اداره اوقاف و امور خیریه استان اولین همایش ملی کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی با رعایت استانداردهای علمی لازم و با اغنای کافی در دانشگاه بیرجند برگزار گردید. امید علمی با عنایت به تجربیاتی علمی و عملی که در اجرای این همایش کسب نموده، پیشنهادات و موارد ذیل را به عنوان بیانیه پایانی مورد تاکید قرار می‌دهد:

برگزاری سلسه نشست‌های تبینی وقف مشارکتی در حوزه آموزش عالی

استقرار دبیرخانه دائمی پژوهش‌های حوزه وقف در دانشگاه بیرجند

مبادلات مادی و معنوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند در زمینه وقف و مواردی که به بهبود عملکرد دو دستگاه منجر شود.

انجام پروژه‌های مشترک دانشجویی و حمایت از طرح‌های پژوهشی با تاکید بر انجام بر انجام پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در راستای نیاز اداره کل اوقاف استان با توجه به توان پژوهشی دانشگاه بیرجند

کمک به انتشار مستندات علمی حوزه وقف از قبیل کتب و مجلات

رایزنی با نهادهای مربوط از جمله بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند به منظور عملیاتی نمودن اولین وقف مشارکتی در دانشگاه بیرجند

 

آخرین ویرایش۲۲ آبان ۱۳۹۸