درخشش نام دانشگاه بیرجند در رتبه بندی دانشگاه‌های جوان تایمز ۲۰۲۰

۰۷ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۵ کد : ۸۶۱۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۷۹۵۹
براساس تازه ترین رتبه بندی برترین دانشگاه های جوان جهان تایمز ۲۰۲۰ نام دانشگاه بیرجند در میان ۲۰ دانشگاه برتر ایران قرار گرفت.
درخشش نام دانشگاه بیرجند در رتبه بندی دانشگاه‌های جوان تایمز ۲۰۲۰

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دانشگاه‌های زیر ۵۰ سال از نظر رتبه بندی تایمز به عنوان دانشگاه‌های جوان شناخته می‌شوند که دانشگاه بیرجند در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ در بین 20 دانشگاه‌ جوان کشور قرار گرفت.
نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان ۲۰۲۰ ماموریت‌های اصلی دانشگاه‌ها «تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که در این رتبه بندی خاص، دانشگاه‌هایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال مدنظر هستند.
معیارهای انتخاب دانشگاه‌های جوان در این نظام رتبه بندی به پنج حوزه تقسیم می‌شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).
تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می‌دهد که از این میان ۱۰ درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ۶ درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، ۳ درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، ۸ درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و ۳ درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.
بیست دانشگاه از ایران در این نظام رتبه بندی (سال ۲۰۲۰) جز دانشگاه‌های برتر جوان جهان قرار گرفتند که دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل با کسب رتبه ۷۴ در این نظام رتبه بندی در بین تمام دانشگاه‌های ایران حائز رتبه نخست شد.
در این نظام رتبه بندی و در معیارهای اعلام شده آموزش، تحقیقات، استنادات هر کدام ۳۰ درصد وزن دارد، چشم انداز بین المللی و انتقال دانش نیز به ترتیب ۷.۵ و ۲.۵ درصد در این نظام رتبه بندی برای انتخاب دانشگاه‌های برتر جوان وزن دارد.
برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده‌اند.
استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی ۳۰ درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه‌ها در گسترش دانش و ایده‌های جدید پرداخته شده است.
تایمز برای بررسی این موضوع داده‌های استنادات و کتابشناختی ۷۷.۴ میلیون استناد به بیش از ۱۲.۸ میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده‌است، را بررسی کرده‌اند. این داده‌ها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاه‌های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شده‌اند.
چشم انداز بین المللی نیز ۷.۵ درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی ۲.۵ درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی ۲.۵ درصد و همکاری بین المللی ۲.۵ درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می‌شود.
در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.
شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی ۲.۵ درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه‌های دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاه‌ها به میزان درآمد دانشگاه‌ها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت‌های انتقال دانش نگریسته است.
در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان در نظام رتبه بندی دانشگاه‌های جوان تایمز ۲۰۲۰ پنج دانشگاه از آسیا وجود دارد که دو دانشگاه از کره جنوبی، دو دانشگاه از هنگ کنگ و یک دانشگاه از سنگاپور پنج دانشگاه برتر آسیایی هستند.
پنج دانشگاه برتر دیگر در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان متعلق به قاره اروپا است که از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و هلند هر کدام یک دانشگاه و فرانسه با دو دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جوان تایمز ۲۰۲۰ قرار دارد.
شایان ذکر است؛ در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۳ دانشگاه ایرانی در میان ۳۵۱ دانشگاه برتر جوان دنیا در نظام رتبه بندی تایمز حضور داشتند که اکنون در رتبه بندی ۲۰۲۰ تایمز این تعداد به ۲۰ دانشگاه در میان ۴۱۴ دانشگاه برتر دنیا افزایش پیدا کرده است.

 

آخرین ویرایش۰۶ مرداد ۱۳۹۹